Zamknięcie swojej działalności gospodarczej nigdy nie jest proste, ale czasami zmuszają nas do tego okoliczności. Mimo wszystko wielu z nas do końca trzyma się myśli, że jeszcze uda nam się stanąć na nogi. W biznesie jest jednak kilka uniwersalnych oznak, które mówią nam, że pora porzucić wszystkie nadzieje i ratować to, co nam jeszcze zostało. W przeciwnym razie bardzo szybko może się okazać, że utopimy wszystkie nasze oszczędności.
Nie jesteś w stanie na siebie zarobić
Działalność musi na siebie i na nas zarabiać. Jeśli ze swojego miesięcznego przychodu nie jesteś w stanie opłacić wszystkich kosztów albo po zrobieniu tego nie zostaje Ci wystarczająca suma na przeżycie w porządnych warunkach, to znak, że twoja działalność nie jest rentowna, a tym samym zwyczajnie nie opłaca się jej prowadzić. To najczęstsza przyczyna zamykania mniejszych biznesów, nawet jeśli sami przedsiębiorcy nie są na to gotowi czy przygotowani. Czasami może udać nam się złapać spore zlecenie i odkuć, ale przeważnie w takiej sytuacji każdy dzień zwłoki to dodatkowe koszty i inwestowanie w firmę, która musi upaść.
Rynek wydaje się już przepełniony
Czasami nasza działalność nie radzi sobie za dobrze nie dlatego, że my sami nie jesteśmy w stanie sobie z nią poradzić, ale dlatego, że na rynku jest masa podobnych małych firm, które zajmują się dokładnie tym samym. Im później pojawiamy się na takim rynku, tym trudniej jest nam znaleźć klientów, którzy nie tylko chcieliby wydać u nas pieniądze, ale także zostać z nami na stałe, a to dziś największy problem. Kiedy konkurencja robi wszystko, żeby przyciągnąć do siebie kolejne osoby, może się okazać, że nie ma dla Ciebie już miejsca i nie możesz w żaden sposób pozyskać na tyle zleceń, żeby się utrzymać.
Klienci z Tobą nie zostają
Problem ze stałymi klientami nie zależy tylko od przesycenia rynku. Czasami świadczysz usługi, które zwyczajnie nie wymagają poprawek albo są ściśle jednorazowe. Czasami jednak nasza praca, jakość obsługi albo terminy sprawiają, że każdy klient, który zostaje przez nas obsłużony, od razu się zniechęca. Zdarza się to bardzo rzadko, ale nie oznacza to, że nie może być akurat twoim problemem. Często młodzi przedsiębiorcy nie dbają o klientów na takim stopniu, na jaki oni liczą, przez co ich tracą. W końcu każdy wolałby wydawać pieniądze w firmie, które wyraźnie daje nam do zrozumienia, że im na nas zależy.
Jedną z opcji jest stworzenie nowego biznesplanu i przeczekanie najgorszego momentu w działalności.