Każdy właściciel firmy chciałby, żeby jego działalność się rozwijała. Motyw zysku jest prawdopodobnie największym motywem, dla którego firmy starają się rozwijać. Firmy mogą chcieć zwiększyć dominację na rynku, dając im większą siłę ustalania cen. Firmy rozwijają się, aby osiągnąć swoje cele, w tym zwiększenie sprzedaży, maksymalizację zysków czy zwiększenie udziału w rynku. Większe firmy mogą budować i wykorzystywać siłę nabywczą. Jest kilka sposobów na to, by firma rosła. Najczęściej wyróżnia się wewnętrzną i zewnętrzną ekspansję.
Rozwój wewnętrzny obejmuje ekspansję wewnątrz firmy, na przykład poprzez rozszerzenie asortymentu produktów lub liczby jednostek biznesowych i lokalizacji. Ekspansja wewnętrzna wynika ze stopniowego zwiększania działalności koncernu. Ma to miejsce wtedy, gdy dana firma zwiększa rozmiar poprzez zwiększenie produkcji i sprzedaży. Może się to odbywać np. poprzez lepszy marketing swojego asortymentu, zwiększający atrakcyjność oferowanych produktów i usług. Ważne są w tym kontekście inwestycje. Inwestycja umożliwia firmie dostarczanie większej ilości dobra lub usługi. Ważne jest także regularne szkolenie pracowników. Lepsi pracownicy = lepsze wyniki. Strategia rozwoju wewnętrznego odnosi się do rozwoju wewnątrz organizacji. Wewnętrzna strategia rozwoju koncentruje się na rozwoju nowych produktów, zwiększeniu wydajności, zatrudnianiu odpowiednich ludzi, lepszym marketingu.
Ekspansja zewnętrzna odnosi się do połączenia jednostek gospodarczych, w którym dwa lub więcej koncernów łączy i rozszerza swoją działalność gospodarczą. Własność i kontrolę nad połączonymi koncernami może przejąć jedna agencja. Dwie główne formy ekspansji zewnętrznej to franczyza oraz fuzje i przejęcia. Dla rozwijającej się firmy dostępnych jest wiele zewnętrznych strategii rozwoju. Obejmują one wejście na nowe rynki, zbycie lub przejęcie nowych jednostek biznesowych, sojusze strategiczne, relacje partnerskie i fuzje. Wzrost zewnętrzny odnosi się do wzrostu firmy, który wynika z wykorzystania zewnętrznych zasobów i możliwości, a nie z wewnętrznych działań biznesowych.
Większość firm stara się być większa – zwiększając sprzedaż i udział w rynku. Korzyści z rozwoju można by wymieniać w nieskończoność. Odnoszące sukcesy, rozwijające się firmy prawdopodobnie podniosą wynagrodzenia/płacą premie menedżerom. Menedżerowie i pracownicy mogą preferować pracę w większej firmie. Rosnący rozmiar umożliwia wzrost udziału w rynku i siły monopolistycznej, umożliwiając jeszcze większą rentowność. Rozwój firmy nie zawsze jest rzeczą łatwą. W ogromnej mierze to zależy od branży. Kawiarnie nie mają takich samych korzyści skali jak branża lotnicza. Ważna jest umiejętność opracowania odpowiedniej strategii.
Dobrym przykładem rozwoju biznesowego są usługi taxi w Kielcach https://halokielce.pl/2021/12/06/jak-wygladaja-uslugi-taxi-w-kielcach-i-czy-warto-z-nich-korzystac/.